energy-star-and-nordic-swanFujitsu-Siemens hadde også et sterkt fokus på “grønn” energi og således at deres utstyr skulle være miljøvennlige. Selskapet ble ansett som en leder og innovatør innen miljøvennlig IT hos en rekke økologiske og miljøorienterte merker som for eksempel Energy star og Nordic swan. Det sistnevnte er et eksklusivt merke for nordiske land. Selskapet beviste dette gjennom å være det første IT-selskapet som transporterte produkter fra Kina til Tyskland via den Transsibirske jernbanen. Det som var spesielt med denne jernbanen er at den reduserte karbonutslipp drastisk, faktisk mindre enn 5 prosent av karbonutslippet til et lastefly, og i tillegg langt billigere. Dette gjorde selskapet til tross for at på grunn av de svært lave temperaturene i Russland som toget hadde rute igjennom, og som gjorde at utstyret var i fare da temperaturen sank ned til -60 grader celsius. Selskapet kunne da bare transportere på denne måten i kun åtte måneder i året, da det var varmt nok. Selskapet var også den første internasjonale bedriften som introduserte en Blauer Engel-sertifisert PC, og en av de første til å starte et resirkuleringsprogram i stor skala for slike selskap.

Fujitsu-Siemens utvidet sine markedsandeler utenfor Europa, og begynte å selge produkter i Asia og Midt-Østen. Selskapet fikk skarp kritikk for arbeidsbetingelsene for deres arbeidere i deres fabrikker i Asia. Kritikken kom fra sveitsiske veldighetsorganisasjoner, og dette er en kritikk som har ofte blitt rettet mot store selskap som har driftsutsatt sin arbeidskraft til land med ikke like sterke rettigheter for arbeiderne som i vesten.

Selskapet fikk flere ulike priser for deres design, blant annet Red dot design, som er en av de mest anerkjente prisutdelingene for designpriser. Fujitsu-Siemens sponset, i en videreføring av Fujitsu sin tradisjon, i 1999 og 2000 McLaren Mercedes Formel 1 lag. Selskapets status og posisjon i det ti år lange samarbeidet var sterkt og robust.